9. deň – Mária a don Bosco

Mária a don Bosco

Zdá si mi zvlášť dôležité pripomenúť, že už v povestnom sne z deviatich rokov, ktorý sa viackrát opakoval a ktorému don Bosco pripisoval zvláštny význam, Panna Mária sa predstavuje jeho uvedomelej viere ako dôležitá osobnosť, zainteresovaná priamo do jeho životného poslania. Je to Pani, ktorá je zvlášť ustarostená o pastoráciu mládeže. Predstavuje sa mu v podobe „pastierky“. Poznamenajme hneď tu, že nie Janko sa rozhodol pre Pannu Máriu, ale Panna Mária tu vystupuje s iniciatívou výberu: Ona, podľa priania svojho Syna, bude inšpirátorkou a učiteľkou jeho povolania.

Toto hlboké presvedčenie don Bosca, že Panna Mária má k nemu osobný vzťah, pomôže mu vzbudiť a vo svojom srdci rozvinúť takú pozornosť a lásku, ktoré presahujú sviatky rozličných mariánskych titulov miestne najviac uctievaných, ktoré si on iste cenil a s nadšením oslavoval. Vždy bude preňho charakteristický tento postoj osobného vzťahu k Panne Márii. Jeho mariánska úcta sa zameriava k tomu, že vidí v Panne Márii živú osobu. Kontempluje a obdivuje jej veľkosť, jej mnohoraké funkcie a mnohé tituly, pod ktorými sa uctieva.

V prvých dvadsiatich rokoch svojej kňazskej služby vyjadril túto svoju širokú mariánsku úctu tak, že uprednostňoval jej osobitnú výsadu nepoškvrneného počatia. Sviatok 8. decembra ostane definitívne stredom jeho pastoračnej a duchovnej metodológie. Tento deň sa začínali aj jeho najvýznačnejšie diela.

1841 – stretnutie s Bartolomeom Garellim a Zdravas prorockého katechizmu, ktorým sa začalo podľa tradície dielo oratória

1847 – otvorenie oratória na Porta Nuova

1859 – oznámenie stretnutia, vďaka ktorému začala existovať Spoločnosť sv. Františka Saleského

1878 – odovzdanie prvej tlačenej regule dcéram Márie Pomocnice

1878 – začiatok prítomnosti saleziánov biskupov v kongregácii – Mons. Cagliero

1885 – menovanie don Ruu za vikára (zástupcu) don Bosca

Don Bosco s rozumným nadšením žil v cirkevnom ovzduší, ktoré predchádzalo a sprevádzalo vyhlásenie dogmy o Nepoškvrnenom počatí (1854) a ktoré bolo svedkom lurdských zjavení (1858). Výber Nepoškvrnenej nám teda ukazuje, že don Bosco sa zapojil do stredu mariánskeho hnutia ponad ostatné tituly a miestne kulty. Sledoval úctu Panny Márie, svojej inšpirátorky a učiteľky tak, ako sa sprítomňuje v aktuálnosti cirkvi.

Apoštolské povolanie pomáha don Boscovi objaviť a zdôrazniť, čo bolo už od prvého sna v deviatich rokoch originálnym obrazom jeho „Učiteľky“: jej funkciu duchovného materstva. Tak sa prakticky ľahko pochopí don Boscova úprimná snaha Nepoškvrnenej pripisovať úlohu pomoci a ochrany vo výchovnom diele a to, že je plná milosti, využiť ako ochranný zdroj večnej spásy.

V r. 1862 sa don Bosco v plnej svojej zrelosti rozhoduje pre Pannu Máriu Pomocnicu. A to je definitívna mariánska voľba: prístav neustáleho vzrastu povolaní a stred rozširovania zakladateľovej charizmy. V Pomocnici don Bosco spoznáva konečne presnú podobu Panej, ktorá dala vznik jeho povolaniu a ostala mu vždy inšpirátorkou a učiteľkou.

„Skúsenosť osemnástich storočí – píše don Bosco, čerpajúc z hodnoverných prameňov – nám veľmi jasne ukazuje, že Panna Mária pokračuje z neba s veľkým úspechom v poslaní Matky Cirkvi a Pomocnice kresťanov, ktoré začala tu na zemi.“ (G. Bosco: Maraviglie della Madre di Dio invocata sotto il titolo di Maria Ausiliatrice, s.45)

Vidíme, že tento výber Pomocnice sa zhoduje s určitými udalosťami mimoriadneho významu: Don Bosco si bolestne uvedomoval vzrastajúce ťažkosti cirkvi. Pritom si udržiaval a prehlboval presvedčenie, že Panna Mária je prítomná v jeho povolaní a v živote Cirkvi. Napokon nemalý vplyv malo aj postavenie chrámu P. M. Pomocnice na Valdoccu, uskutočnené v krátkych troch rokoch.

Don Bosco patrí medzi najväčších mariánskych ctiteľov mnohých storočí. Celkom zvláštnym spôsobom a osobitnou formou je zapojený do najživšieho a najvýraznejšieho mariánskeho hnutia v cirkvi svojej doby. Pomocnica je akoby vrchol toho, čo don Bosco vie o Panne Márii: zástupkyňa, pomocnica, matka mladých, ochrankyňa kresťanského ľudu, víťaz nad zlým duchom, premožiteľka bludov, pomoc cirkvi v ťažkostiach, bašta pápežov a pastierov napádaných silami zla.

9. deň deviatnika k Nepoškvrnenej Panne Dávid Moniš