2. deň – Tri privilégiá Panny Márie: Máriino počatie bez hriechu, Máriino božské materstvo, Nanebovzatie Panny Márie

Máriino počatie bez hriechu

-je to privilégium

-umožňuje nám vidieť, aký plan má Boh Otec s každým z nás- boli sme povolaní žiť v harmónii s Bohom, s inými, sami so sebou, s prírodou.

-na druhej strane umožňuje nám vidieť aká je preventívna Božia láska, vďaka ktorej človek cíti, že je milovaný a môže na ňu odpovedať tým najlepším, čo má v srdci

-Panna Mária nemala v morálnej rovine negatívnu skúsenosť (nezhrešila)

-na druhej strane bola úplne zameraná na Boha a na iných (milovala ich)

-sv. Pavol opisuje v 7.hlave listu Rimanom človeka, ktorý síce pozná dobro, no potom ho nekoná. Chápe, že to, čo by mal robiť aby dosiahol plnosť života, mu koniec koncov slúži iba na to, aby poznal svoje ohraničenie a egoistickú stránku.

-hovoriť o Nepoškvrnenom počatí znamená uznať, že Boh z vlastnej iniciatívy ochránil Pannu Máriu pred týmto konfliktom: medzi dobrom, ktoré človek chce robiť, ale ho nedokáže uskutočniť a na druhej strane naplnením milosťou Boha, aby sa mohol zamerať na dobro, urobil vhodné rozhodnutia a uviedol ich do života.

Máriino božské materstvo

-je najvyšší titul, ktorý jej možno dať, okrem nej nikto nebude môcť byť fyzickou i duchovnou matkou Božieho Syna, ktorý aby nás zachránil sa chcel stať človekom a mať podiel na všetkom okrem hriechu

-sv. Pavol v Liste Galaťanom to vyjadruje jednoducho a slávnostne: “Keď prišla plnosť času, Boh poslal svojho Syna, narodeného zo ženy, narodeného pod zákonom, aby vykúpil tých, čo boli pod zákonom, a aby sme dostlai adoptívne synovstvo.” (Gal 4,4-5)

-skutočnosť , že Mária bola Ježišovou Matkou je mimo historickej diskusie

-vysvetliť však zmysel materstva si vyžadovalo dlhý proces prehlbovania kresťanského tajomstva

-matka: počala z Ducha Svätého, porodila Ježiša, spolupracovala na ľudskom raste svojho Syna: “Potom sa s nimi vrátil do Nazareta a bol im poslušný. A jeho matka zachovávala všetky slová vo svojom srdci. A Ježiš sa vzmáhal v múdrosti, veku a v obľube u Boha i u ľudí.”

Nanebovzatie Panny Márie

-logický záver Božieho plánu pôvodne určený pre každého muža a ženu, povolanie žiť navždy s Ním. Uskutočnil ho svojím zmŕtvychvstaním Pán Ježiš, prvorodený z tých, ktorí víťazia nad smrťou a majú prístup k životu.

-Mária jedinečným spôsobom patrí Kristovi, preto už má účasť na jeho víťazstve nad smrťou. Smrť nemala nad ňou moc, pretože nepodľahla hriechu. Zobudila sa v dome Otca, kde ju už očakával jej Syn. Bola vzatá do neba, teda je živá a naďalej sa prihovára za tých, ktorých jej Syn zveril: “Žena, hľa tvoj syn.”

2. deň deviatnika k Nepoškvrnenej Panne Márii – Danielka a Sofia